Lehdistötiedote: Perussuomalaiset lisäisivät veronkiertoa ja tempputyöllistämistä

17. lokakuu 2012

Edistyspuolue kritisoi aiemmassa lehdistötiedotteessaan hallituksen kehittämiä verokannustimia, jotka todellisuudessa lisäävät byrokratiaa ja veronkiertoa. Nyt myös suurin oppositiopuolue perussuomalaiset esittää veronkiertomahdollisuuksien lisäämistä juuri julkaisemassaan varjobudjetissa.

Perussuomalaisten ehdottamassa veromuutoksessa yhteisöverosta vapautettaisiin sellaiset pk-yritykset, jotka kahtena peräkkäisenä vuonna palkkaavat vähintään kaksi uutta kokopäivästä työntekijää ja joiden työntekijämäärä kasvaa vuosittain vähintään kymmenellä prosentilla. Yritys maksaisi yhteisöveroa vasta sitten, kun se jakaa omistajilleen osinkoja.

Veromuutosehdotus herättää epäilyksen, etteivät perussuomalaiset aivan ymmärrä miten yritykset toimivat. Yritys palkkaa lisää työvoimaa, mikäli yrityksen tulevat voitot tämän seurauksena kasvavat. Jos yrityksellä on aito tarve lisätyövoimalle, se palkkaa lisää työntekijöitä ehdotetusta veromuutoksesta riippumatta. Veromuutos aiheuttaisikin käytännössä lisätyövoiman palkkaamista vain siinä tapauksessa, että lisätyövoimalle ei ole muuta tarvetta kuin tilapäiset verotussyyt. Uudet työsuhteet jäisivät tällöin todennäköisesti lyhyiksi.

Ovatko perussuomalaiset ajatelleet miltä tuntuu olla se työntekijä, joka palkataan yritykseen verotussyistä, ja irtisanotaan verohyödyn korjaamisen jälkeen?

Edistyspuolue vastustaa tempputyöllistämistä, veronkiertomahdollisuuksien lisäämistä ja yritystukia. Kaikkia yrityksiä, niin suuria ja pieniä kuin kasvavia ja supistuviakin, tulee verottaa samoin. Kasvuyritysten tai pienten yritysten tukemiselle ei ole perusteita, sillä kaikki yritykset ovat tärkeitä. Verotuksen monimutkaistaminen ja veronkiertomahdollisuuksien lisääminen ovat tulonsiirto verosuunnitteluun panostaville yrityksille, ja yritystukijärjestelmä on tulonsiirto järjestelmän hyväksikäyttäjille. Paras tapa saada aikaan kestävää kasvua on laskea yhteisöveroa tasapuolisesti kaikilta yrityksiltä.

Edistyspuolue ajaa liberaaleja arvoja ja kerää kannattajakortteja päästäkseen puoluerekisteriin. Kannattajakortin allekirjoitusohjeet löydät osoitteesta www.edistyspuolue.fi.