Lehdistötiedote: Hallituksen verokannustimet lisäävät byrokratiaa ja veronkiertoa.

25. syyskuu 2012

Hallitus on tämän kevään kehysriihessä päättänyt, että yrityksille myönnetään tuotekehityskustannuksista ja yksityissijoittajille kasvuyrittäjyyden tukemisesta ylimääräinen verovähennys. Edistyspuolue kannattaa yritysveron huomattavaa alentamista, mutta kumpikin näistä verovähennyksistä lisää byrokratiaa ja veronkiertoa sekä rapauttaa veronmaksumoraalia. Verotuksen tulisi olla mahdollisimman yhtenäistä ja yksinkertaista.

Tuotekehityskustannusten lisävähennysoikeus yrityksen tuloksestaan maksamasta verosta on ongelmallinen, sillä verottajan on käytännössä mahdotonta valvoa, onko vähennyksen perusteena tehty työ todellisuudessa tuotekehitystä vai ei. Lisävähennysoikeudesta hyötyvät ne yritykset, jotka ovat vähennyksestä tietoisia ja uskaltavat hyödyntää sitä.

Pääomatulojen saaja pystyy verovähennyksen avulla vähentämään maksamaansa pääomatuloveroa, mikäli hän tekee verovuonna sijoituksen johonkin kasvuyrityksen kriteerit täyttävään yritykseen. Verovähennyksen määrä on 50 % tehdystä sijoituksesta. Pääomatuloja saavien on mahdollista kiertää veroja kasvuyrittäjyysvähennyksen avulla esimerkiksi siten, että he perustavat kasvuyrityksen kriteerit täyttäviä pöytälaatikkoyhtiöitä, joista he ostavat vuosittain osuuksia toisiltaan. Kasvuyrittäjyyttä tukeva verovähennys ei siis nimestään huolimatta loppujen lopuksi oikeasti tue kasvavia yrityksiä.

Sen sijaan, että hallitus avaa uusia tulkinnanvaraisia porsaanreikiä verotukseen, sen tulisi Edistyspuolueen mielestä alentaa kaikkien yritysten veroastetta tasapuolisesti.

Edistyspuolue ajaa liberaaleja arvoja ja pyrkii parhaillaan puoluerekisteriin. Mikäli kannatat sitä, että Edistyspuolue pääsisi puolueeksi, tilaa kannattajakortti ilmaiseksi (myös postimaksu maksettu) osoitteesta http://www.kannattajakortti.fi/