Lehdistötiedote: Edistyspuolue vastustaa rahoitusmarkkinaveroa

11. lokakuu 2012

Edistyspuolue suosittelee että Suomi ei ota käyttöön EU:ssa kaavailtua rahoitusmarkkinaveroa. Sähköisesti tapahtuvaa kaupankäyntiä, jossa ei siirry fyysistä omaisuutta tai fyysistä palvelua, on käytännössä vaikea verottaa, sillä veron seurauksena kaupankäynti siirtyisi nopeasti sellaiseen maahan, jossa sitä ei veroteta.

Rahoitusmarkkinaveron tuotot tulisivat jäämään pieniksi, ja sen säätämisen jälkeen suomalaisten yritysten olisi entistä vaikeampi hankkia rahoitusta kotimaasta. Vero vaarantaisi myös suomalaiset rahoitusalan työpaikat.

Rahoitusmarkkinavero ei hillitsisi pörssin hintavaihteluita tai taloudessa tapahtuvaa heiluntaa, vaan päinvastoin lisäisi niitä. Vero vähentäisi spekulatiivista kaupankäyntiä, joka on hyödyllistä toimintaa, sillä sen seurauksena hinnoitteluvirheet poistuvat ja hintavaihtelut tasaantuvat. Kun spekuloija ostaa osaketta halpaan hintaan, osakkeen kysyntä lisääntyy, jolloin alihintaisen osakkeen hinta nousee. Vastaavasti kalliilla myyminen lisää osakkeen tarjontaa, jolloin ylihintaisen osakkeen hinta laskee. Kaupankäynti hyödyttää aina sekä ostajaa että myyjää, joten spekuloijat tuottavat hyötyä myös kauppakumppaneilleen.

Edistyspuolue ajaa liberaaleja arvoja ja kerää kannattajakortteja päästäkseen puoluerekisteriin. Kannattajakortin allekirjoitusohjeet löydät osoitteesta www.edistyspuolue.fi