Lehdistötiedote: Edistyspuolue haluaa lisää kilpailua matkustajaliikenteeseen

4. lokakuu 2012

Edistyspuolue esittää raide- ja linja-autoliikenteen kilpailunrajoitusten nopeaa purkamista. Lisääntynyt kilpailu hyödyttää kaikkia suomalaisia.

Sen sijaan, että VR:n toimintaa yritetään tehostaa maksamalla sen johdolle bonuksia liikevoiton perusteella, VR tulisi yksityistää ja raideliikenne avata kilpailulle. Näin raideliikenne tehostuisi automaattisesti, kun kuluttajat voisivat valita itselleen kustannustehokkaimman palveluntarjoajan. Liikevoittoon perustuva bonusjärjestelmä ei sovellu VR:n kaltaiselle monopoliasemassa olevalle yritykselle, sillä asiakkaiden on mahdotonta vaihtaa toiseen yritykseen, vaikka lipunhinnat nousisivatkin.

Liikevoittopohjainen bonusjärjestelmä ei muutenkaan ole hyvä tapa tehostaa yrityksen toimintaa, koska yritysjohdon on mahdollista naamioida tietyn aikavälin liikevoitto suuremmaksi tulevien vuosien kustannuksella. Yritys voi esimerkiksi myydä kiinteistöjään ja tehdä niistä pitkäaikaisen ja ylihintaisen vuokrasopimuksen uuden omistajan kanssa. Koska vuokra on korkea, uusi omistaja maksaa kiinteistöistä mielellään ylihintaa, ja yrityksen liikevoitto nousee tilapäisesti.

Edistyspuolue vaatii myös, ettei linja-autoliikenteen uusia toimijoita, kuten Onnibus Oy:tä, estetä liikennöimästä tietyillä reiteillä tai tietyiltä pysäkeiltä. Linja-autoliikenteen sääntelyä on vähennettävä ja kannattamattomien bussilinjojen tukeminen lopetettava. Kannattamattomia linjoja ei tällöin enää ajettaisi, ja kannattavien linjojen lippujen hinnat laskisivat nykyisestä.

Edistyspuolue ajaa liberaaleja arvoja ja pyrkii parhaillaan puoluerekisteriin. Lisätietoja puolueesta löydät sivulta http://www.edistyspuolue.fi