Liity Edistyspuolueen jäseneksi ja tue toimintaamme!
Lue lisää ...

Edistyspuolue – Vapaus valita

Moderointipolitiikka

Tietoa tapahtumista ja tulevien tapahtumien suunnittelua.

Moderointipolitiikka

ViestiKirjoittaja Darvi » 28.01.2012, 10:23

Keskustelufoorumin säännöt (joita en löydä ilman uudelleenrekistöröinnin aloittamista) olivat epämääräisiä ja haluaisin tarkennusta kahteen kohtaan. Ne kun ovat epämääräisyyden lisäksi myös ristiriidassa edistyspuolueen hengen kanssa, kun verrataan foorumia valtioon ja keskustelijoita kansalaisiin.

2. Käyttäydy ystävällisesti muita kohtaan.

Ystävällinen käytös kunnollisia ihmisiä kohtaan on minusta hienoa ja tuen sitä, koska se kannustaa toimimaan kunnolla, mutta ystävällinen toiminta huonosti käyttäytyviä kohtaan ei ole hienoa. Se on moraalitonta toimintaa, koska ei ota moraalista kantaa ihmisen toimintaan. Pakotettu ystävällisyys ei myöskään ole aitoa ja siten ainakaan minun mielestäni mitenkään arvostettavaa.

Minusta on suoraan sanottuna kamala ajatus, että olisi pakko olla ystävällinen. Että minulta kiellettäisiin luontaiset moraaliset kannanotot, jotka eivät pakota muita mihinkään, vaan ilmaisevat vain minun moraaliani. Että minua estettäisiin olemasta vastuullinen keskustelija ja rajoitettaisiin jopa enemmän kuin pieniä lapsia, jotka saavat kiukutella ja osoittaa negatiivisia tunteitaan.

6. Älä esitä henkilökohtaisuuksiin meneviä tai loukkaavia kommentteja.

Tulin tänne, koska olin hyvin vaikuttunut nimimerkin jf1 kirjoituksista pakkotoistolla puolueen kannoista. Erityisesti siitä, miten rationaalisesti (ja vaivattoman oloisesti) hän perusteli niitä. Tämä on henkilökohtainen kommentti! Tämä ei olisi säännön mukaan sallittu, mutta silti sen kirjoitan, koska en arvosta sääntöjä, jotka näen haitallisiksi ja pidän henkilökohtaisuuksia arvokkaana osana keskustelua varsinkin jos ne ovat tarkkoja ja perusteltuja, jolloin niistä voi henkilö oppia olemaan parempi keskustelija ja ajattelija. Huonoimmillaan tietenkin niitä käytetään vain haukkumiseen, mutta tässäkin tapauksessa virheiden tekemisen kielto koskee myös onnistumista. Lapsi lentää pesuveden mukana ulos.

Miksi loukkaantumattomuuden pitäisi olla ihmisoikeus? Miten sitä edes voi vaatia kirjoituksilta? Ei kukaan voi kirjoittaa niin, ettei joku siitä voisi loukkaantua. Minä olen jo loukkaantunut noista säännöistä. Niiden pakkopositiivisuudesta ja epämääräisyydestä, joka sallii mielivallan.

Mikä on siis tämän keskustelufoorumin moderaatiolinja? Haluan tietää tämän ennen kuin lähden varsinaiseen keskusteluun, koska on niin huonoja kokemuksia siitä, että epämääräisten sääntöjen pohjalta moderaattorit voivat harrastaa vaikka minkälaista kiusaamista ja oman ylpeyden suojelua sensuroimalla ja bannimalla. Kun täällä on käytössä musta lista, niin mikä muu tarve on edes moderoida kuin bottien ja floodaajien poisto?

Onko minulla siis keskustelijana vapaus valita kenen viestejä luen ja mitä kirjoitan vai tekeekö tämän valinnan moderaattori puolestani omaksi hyväkseni?
Darvi

Re: Moderointipolitiikka

ViestiKirjoittaja Otto Rosendahl » 28.01.2012, 11:14

Darvi kirjoitti:Kun täällä on käytössä musta lista, niin mikä muu tarve on edes moderoida kuin bottien ja floodaajien poisto?

Moderoijat ovat tällä hetkellä Jouni ja minä. Katsoin lokeja ja yhtään viestiä ei ole vielä poistettu lukuun ottamatta spämmejä.
Otto Rosendahl
Puoluesihteeri

ViestiKirjoittaja Darvi » 28.01.2012, 16:15

Siksi otsikoinkin moderointipolitiikka enkä moderointihistoria. Moderointipolitiikka viittaa niihin sääntöihin joilla on moderoitu ja tullaan moderoimaan. Moderointihistoria viittaisi menneisiin päätöksiin.

Jos Suomeen säädettäisiin laki, ettei jumalan nimeä saa lausua turhaan ja joku kritisoisi sitä, niin olisiko sinusta riittävä vastaus pari viikkoa lain voimaantulon jälkeen todeta, ettei yhtään tuomiota ole jaettu?

Foorumi on juuri perustettu, joten ei tietenkään ole vielä ehtinyt muodostua juuri minkäänlaista käytäntöä mistään, mutta pitäisi silti olla jonkinlainen suunnitelma siitä, mikä käytäntö tulisi olemaan. Jos mitään suunnitelmaa ei ole, niin ei myöskään pidä ilmoittaa mistään säännöistä. Jos säännöt ovat, niin niistä tulisi voida keskustella.
Darvi

ViestiKirjoittaja Otto Rosendahl » 28.01.2012, 16:52

Darvi kirjoitti:Minä olen jo loukkaantunut noista säännöistä. Niiden pakkopositiivisuudesta ja epämääräisyydestä, joka sallii mielivallan.

Katsomme, miten keskustelu kehittyy ja kehitämme foorumin rakennetta samalla. Kyseessä on vuorovaikutteinen prosessi toiminnan ja rakenteen välillä.

Jos oikein ymmärsin, ehdotat seuraavia sääntöparannuksia:

2. Käyttäydy sivistyneesti muita kohtaan.
6. Älä esitä henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja.

Myöskin, saat olla aika monesta asiasta loukkaantunut, jos loukkaannut epämääräisyydestä. Oikeus ja laki on yksi poikkeus, jossa pedanttisuus on hyve mutta keskustelufoorumeilla on pitkälti kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta, jonka hyveitä ei kannata tai edes voi määrittää liian tarkoiksi säännöiksi.
Otto Rosendahl
Puoluesihteeri

ViestiKirjoittaja Darvi » 29.01.2012, 05:42

Minä ehdotan, että sääntöjä olisi mahdollisimman vähän ja että ne ovat yhtenevät Edistyspuolueen ideoiden kanssa. Suomen laki on tietenkin minimivaatimus ja sen päälle sitten mahdollisesti puolueohjelman esittämät rajoitukset.

Koska puolue ei kannata kunnianloukkauslakeja, niin ei vastaavia pidä olla keskustelufoorumillakaan. Kehoittaa ja kannustaa voi toki sivistyneeseen asiakeskeiseen keskusteluun ja ystävälliseen ennakkoasenteeseen, mutta muuten pitäisi jättää keskustelijoiden vastuulle osaavatko olla kunnolla keskenään ja antaa ihmisten moderoida toisiaan omilla estolistoillaan jos kokevat sen tarpeelliseksi. Tähän liittyen ehdottaisin sääntöä, ettei saa olla useita nimimerkkejä samalla ihmisellä, jotta keskustelu olisi rehellistä.

Saankin valitettavasti olla monesta asiasta loukkaantunut.
Darvi

ViestiKirjoittaja Jussi Laakso » 30.01.2012, 00:04

Koska puolue ei kannata kunnianloukkauslakeja

Tämä nyt ei aivan pidä paikkaansa. Mielestämme "vahinkoa aiheuttavan valheellisen tiedon levittäminen" on pätevä peruste rajoittaa sananvapautta ja eikös se kunnianloukkaus suurinpiirtein tuota tarkoita.
Jussi Laakso

ViestiKirjoittaja Darvi » 30.01.2012, 00:22

Kunnianloukkaukseksi nykyisen lain mukaan riittää halventaminen. Ei siis vaadi mitään valehtelua, vaan pelkkä rehellinen mielipide toisen arvosta tai luonteesta riittää kunnianloukkaukseksi. Jo sana kertoo, mistä on kyse: kunnian loukkaamisesta. Jos kommaria sanoo kommariksi, niin kyseessä voi olla kunnianloukkaus, kuten eräs upseeri sai huomata.

Valehtelu saa olla minun puolestani kiellettyä täälläkin. En näe syytä suojella sitä, varsinkin jos se kohdistuu haitallisesti muihin keskustelijoihin tai ylipäänsä muihin ihmisiin.
Darvi

ViestiKirjoittaja Sam Hardwick » 25.02.2012, 14:46

Edistyspuolueen aatteiden kanssa ei mielestäni ole erityisesti sopusoinnussa löyhä moderointipolitiikka (jos ei kohta tiukkakaan).

Itse ehdotan moderaation ohjenuoraksi sitä, että tällä palstalla pysyttäisiin asiassa ja annettaisiin ulkopuolisille kuva täysjärkisestä, yhteistyökykyisestä ja miellyttävästä porukasta. Parempi poistaa liikaa viestejä kuin liian vähän.
Sam Hardwick
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Darvi » 27.02.2012, 22:07

Jos pitää poistella paljon viestejä sen kuvan antamiseksi, niin eihän se enää anna sitä kuvaa ja syö uskottavuuden, kun tiedetään, että puheenvuoroja kaunistellaan. Pitää elää niin kuin opettaa.

Ja miten ihmeessä sensuuri on liberalismin mukaista? Haiskahtaa trollilta niin pahasti, että muut saavat lukea jatkot.
Darvi

ViestiKirjoittaja Sam Hardwick » 28.02.2012, 01:04

Darvi kirjoitti:Jos pitää poistella paljon viestejä sen kuvan antamiseksi, niin eihän se enää anna sitä kuvaa ja syö uskottavuuden, kun tiedetään, että puheenvuoroja kaunistellaan.

Missä tahansa vähänkään laajemmassa ihmisryhmässä on potentiaali ottaa kaikki annettu tila epärakentavaan metelöintiin. Kyse ei ole siitä, olemmeko täydellisiä ihmisiä vai emme, vaan siitä, minkälaisen tilan haluamme tämän foorumin olevan.

Ja miten ihmeessä sensuuri on liberalismin mukaista?

Keskustelupalstan moderoiminen ei ole sensuuria. On täysin liberalismin mukaista, että ihmiset saavat haluamallaan tavalla ylläpitää ja moderoida Internet-keskustelupalstoja.
Sam Hardwick
Moderaattori

Seuraava

Paluu Toiminta