Sivu 5/6

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 16.03.2012, 06:50
Kirjoittaja vuohi
Tyttäreni on 7 vuotta ja hanskaa 4 kieltä ja yksikään niistä ei ole ruotsi. Vaikea kuvitella mitä hän tulisi hyötymään ruotsista. Kun miettii minkälaisesta työpanoksesta on ruotsin opiskelussa kyse koko kansakuntaa ajatellen, niin kyllä siinä resursseja haaskataan todella paljon ja sitä myötä lasku on melkoinen. Toki me ruotsin taitajia tarvitaan, tuskin ne mihinkään loppuis vaikka joku valitsisi jonkun muunkin kielen.

Toinen muutos minkä mielelläni näkisin kielten opetuksessa on sen aikaistaminen. Ensimmäinen kieli pitäis ilman muuta aloittaa heti ekalta, mielellään jo eskarissa / tarhassa. Noin nuorena kielen oppii aivan "ilmaiseksi" en usko että minkään muiden kouluaineiden oppimisessa on vastaavaa "ikkunaa" kuin kielissä. Pohjanmaan joet ja veden kiehumispisteen kerkeää kyllä opiskella sitten myöhemmin.

-chevre

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 16.03.2012, 12:11
Kirjoittaja Jussi Laakso
Toinen muutos minkä mielelläni näkisin kielten opetuksessa on sen aikaistaminen. Ensimmäinen kieli pitäis ilman muuta aloittaa heti ekalta, mielellään jo eskarissa / tarhassa


Voi olla, mutta asia ei kuitenkaan ole mitenkään poliittinen eikä siitä sellaista pidä tehdä. Vanhemmat päättäköön yhteistyössä koulujen kanssa koska kieltenopetus alkaa vai alkaako ollenkaan.

Muutenkin koulutuksen vapauttaminen ja depolitisointi voisi mielestäni olla yksi Edistyspuolueen tärkeimpiä teemoja. Pakkoruotsi on vain yksi osa sitä ongelmaa että hallitus sanelee hyvin pitkälle sen mitä kouluissa opetetaan vaikka päätösvalta pitäisi tietysti olla vanhemmilla ja kouluilla itsellään.

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 18.03.2012, 05:07
Kirjoittaja asaxen

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 19.03.2012, 16:50
Kirjoittaja Darvi
vuohi kirjoitti:Toinen muutos minkä mielelläni näkisin kielten opetuksessa on sen aikaistaminen. Ensimmäinen kieli pitäis ilman muuta aloittaa heti ekalta, mielellään jo eskarissa / tarhassa. Noin nuorena kielen oppii aivan "ilmaiseksi" en usko että minkään muiden kouluaineiden oppimisessa on vastaavaa "ikkunaa" kuin kielissä. Pohjanmaan joet ja veden kiehumispisteen kerkeää kyllä opiskella sitten myöhemmin.


Matematiikkakin on kieli ja logiikka. Jälkimmäistä ei edes opeteta vaikka uskonnollekin on oma tunti. Koulun ei pitäisi keskittyäkään nippelitietoon. Paikannimet ja historiallisten tapahtumien vuosiluvut löytää googlella hetkessä. Jos tieto löytyy niin helposti, niin ei se oikein ole muistamisen arvoistakaan. Tärkeämpää on opettaa miten maailma toimii ja miten käsitellä uutta tietoa.

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 19.03.2012, 19:54
Kirjoittaja vuohi
en usko että matematiikassakaan on niin selkeästi "oppimisikkunaa" kuin kielissä. eli jos mun pitäis valita kumman opetus painotetaan aikaisemmaksi, niin ilman muuta kielet ensin. eiköhän tästä löydy ihan tieteellisiä tutkimuksiakin, että ihmiselle kielten oppiminen on nuorena paljon helpompaa - silloin kun äidinkielikin opitaan. tarha/eskari-ikäiselle ei ole mitenkään kummallista kuulla kieltä mitä eivät ymmärrä, koska oman äidinkielenkin oppiminen on vielä pahasti kesken. Eikä mun empiiristen kokemusten mukaan edes tapahdu mitään kielten sekaannusta eli kielet ei häiritse toisiaan - oikeastaan päinvastoin.

-goat

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 20.03.2012, 15:08
Kirjoittaja Darvi
Et vaan usko? Eli vaikka sulle oliskin pienenä opetettu argumentaatiota ja logiikkaa, niin et siltikään olisi sen kykeneväisempi sitä käyttämään kuin jos nyt sulle kerron, että perusteeton väite ei ole minkään arvoinen, koska niitä voi tehdä minkalaisia tahansa ja mistä tahansa.

Jos löytyy tutkimuksia, niin mitäs jos löytymisen spekuloinnin sijaan olisit ihan etsinytkin sellaisia väitteidesi tueksi ja vieläpä tarkistanut, että mitä niissä tutkittiin ja olivatko johtopäätökset loogisia. Voisi keskustelu edetäkin rakentavasti.

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 20.03.2012, 15:39
Kirjoittaja Corto
Enpä kaiva nyt lähteitä minäkään, mutta eikös juuri tätä asiaa ole paljonkin psykologian piirissä tutkittu? Käsittääkseni valtavirtapsykologian näkemys on, että pitkälti matkimiseen perustuvat, kommunikatiiviset, kielelliset taidot kehittyvät hyvin varhain, kun taas matemaattiset ja loogiset taidot alkavat kehittyä kunnolla vasta tietyn kypsyysasteen jälkeen. Tämä on nähtävissä vaikkapa siinä, että jo hyvinkin useita kieliä puhuva lapsi ei pysty käsittämään esimerkiksi säilyvyyden lakia (eli että litra vettä pullossa on aina litra vettä, olipa pullo minkä muotoinen tahansa). Eikä tämä asia kai varsinaisesti ole opetettavissa.

Evoluutio on edistänyt ihmisaivojen kielellisten valmiuksien kehittymistä nuorella iällä, koska se on ollut kommunikoinnin takia erittäin hyödyllinen piirre. Matemaattisloogiset taidot taas kehittyvät kunnolla vasta, kun ihminen alkaa olla kypsä operoimaan itsenäisesti. Yksilöllisiä erojahan tässä varmasti on hyvinkin paljon.

En nyt sano, etteikö matematiikkaan ja varsinkin logiikkaan liittyviä opintoja saisi olla huomattavasti enemmän jo peruskoulussa, mutta näiden takominen päähän esikouluiässä saattaa olla ajan haaskausta.
---
Edit. Niin ja jotain on kyllä vialla, kun ensimmäiset logiikan opinnot tarjotaan vasta yliopistotasolla (vai sisälsikös lukion filosofia logiikkaa?).

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 20.03.2012, 16:44
Kirjoittaja vuohi
Mikäli ainoa asiallinen keskustelu syntyy siitä, että jokaisen lauseen tueksi pitää kaivaa wikipedia linkkiä tai tieteellistä julkaisua, niin sitten taidan olla väärässä paikassa keskustelemassa. Erehdyin olettamaan, että kielten oppimisen helppous nuorella iällä olisi yleistietoa ja sellainen fakta, että sitä ei olisi tarvinnut sen kummemmin perustella. Pahoittelen moista epäasiallista kommentointiani.

-vuohi

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 20.03.2012, 19:51
Kirjoittaja keke
Jussi Laakso kirjoitti: Muutenkin koulutuksen vapauttaminen ja depolitisointi voisi mielestäni olla yksi Edistyspuolueen tärkeimpiä teemoja. Pakkoruotsi on vain yksi osa sitä ongelmaa että hallitus sanelee hyvin pitkälle sen mitä kouluissa opetetaan vaikka päätösvalta pitäisi tietysti olla vanhemmilla ja kouluilla itsellään.


Näinpä, tarvitseeko libertaristisella puoleella olla muuta kantaa koulutukseen, kuin että jokainen päättäköön itse mitä lapsensa laittavat opiskelemaan?

Re: PAKKORUOTSI

ViestiLähetetty: 21.03.2012, 00:37
Kirjoittaja Darvi
vuohi kirjoitti:Mikäli ainoa asiallinen keskustelu syntyy siitä, että jokaisen lauseen tueksi pitää kaivaa wikipedia linkkiä tai tieteellistä julkaisua, niin sitten taidan olla väärässä paikassa keskustelemassa. Erehdyin olettamaan, että kielten oppimisen helppous nuorella iällä olisi yleistietoa ja sellainen fakta, että sitä ei olisi tarvinnut sen kummemmin perustella. Pahoittelen moista epäasiallista kommentointiani.


Et sinä mitään pahoittele. Et edes yritä rakentavaa keskustelua, vaan olet loukkaantunut, kun sinun sanaasi ei uskota kritiikittä. Jätit asiakeskustelun ja siirryit puolustelemaan itseäsi olkinukein.