Liity Edistyspuolueen jäseneksi ja tue toimintaamme!
Lue lisää ...

Edistyspuolue – Vapaus valita

PAKKORUOTSI

Keskustelua Edistyspuolueen politiikasta, ideologiasta ja kannoista.

Re: PAKKORUOTSI

ViestiKirjoittaja Darvi » 28.01.2012, 17:18

ichigo kirjoitti:Jotkut meistä ovat jopa joutuneet kokea sekä pakkoruotsin että pakkosuomen! :)

Mielestäni koko peruskouluun pakotus on hieman turhaa. Miksi ihmisen täytyy kuluttaa 9 vuotta elämästään joka vuosi samoja asioida opiskellen? Eikö sen voisi vaikka tiivistää parin vuoden perustaitojen oppimiseen jonka jälkeen sitten jokainen siirtyy opiskelemaan juuri sitä mitä kiinnostaa senkieliseen kouluun johon haluaa perustulon ja opiskelusetelien turvin.

Olen samaa mieltä, että peruskoulun pakollisen oppimäärän voisi pienentää aivan ydinosaamiseen: luku- ja kirjoitustaito, matematiikka. Ehkei edes muita ja loput sitten valinnaista. Edes suomenkielen ei tarvitsisi olla pakollista Suomessa, mutta samoin ei sitten tarvitsisi olla pakollista antaa valtion palveluita muilla kielillä. Jos kannatetaan valintaa, niin sitten myös vastuun ottamista siitä valinnasta. Turha sitä on sitten luukulla itkeä, jos virkailija ei osaa sambiaa tai ruotsia, jos ei itse vaivautunut opettelemaan maan kieltä.
Darvi

ViestiKirjoittaja ichigo » 28.01.2012, 17:45

Darvi kirjoitti:Turha sitä on sitten luukulla itkeä, jos virkailija ei osaa sambiaa tai ruotsia, jos ei itse vaivautunut opettelemaan maan kieltä.

Toisaalta puolueen päämääränähän on että luukku sekä virkailija tulee pääasiassa tarpeettomaksi, jolloin myös tavallisen kansalaisen ei kovin usein tarvitse olla tekemisissä viranomaisten kanssa. :)
ichigo

ViestiKirjoittaja Darvi » 28.01.2012, 17:58

Byrokratian vähentäminen on hyvä tavoite, mutta poistaminen epärealistinen. Valtion kanssa pitää keskustella ainakin oikeuslaitoksissa ja kouluissa. Nykyisellään vielä paljolti terveydenhoidossa ja muussa selvästi turhemmassa instituutiossa. Ei siis kannata ajaa ehdotuksia, jotka vaativat vielä toteutumattomia edellytyksiä toimiakseen.
Darvi

ViestiKirjoittaja asaxen » 28.02.2012, 08:10

eng. ei ole kv vaan kansainvälisin kieli
Viimeksi muokannut asaxen päivämäärä 06.03.2012, 23:25, muokattu yhteensä 1 kerran
asaxen

ViestiKirjoittaja Ateisti » 01.03.2012, 02:49

Olin jo tilaamassa kannattajakorttia, kunnes bongasin sattumalta tämän ketjun, ja sen jälkeen tajusin pakkoruotsin todellakin puuttuvan kannanotoista.

Siis mitä v*ttua pojjaat oikeasti? Käsittämättömän munatonta touhua, jos ei uskalleta mukamas liberaalipuolueena edes kielivapautta julkisesti kannattaa. Kyseessä on kaiken lisäksi yksi konkreettisin asia millä voi tällä hetkellä edukseen valtapuolueista erottua (pl. persut).

Hävetkää.
Ateisti

ViestiKirjoittaja Darvi » 01.03.2012, 04:49

Eipä nyt ole syytä hävetä, jos aloittelevan puolueen kannanotoista ei löydy jokaista oikeaa kantaa. Tuliko mieleen, että se on saattanut yksinkertaisesti unohtua? Eri asia olisi, jos kyseessä olisi selkeä kannanotto, ettei puolue kannata kielivalinnan vapaaehtoisuutta, mikä olisi epäliberalistista. Eiköhän se sinne ajan myötä tule, kun kannanottolistaa työstetään edelleen. Minä ainakin uskon, että tulee, kun onhan puolueella jo nyt selvästi radikaalimpia kannaottoja, ettei pitäisi olla rohkeudesta kiinni.

Tosin jos nyt niin kävisi, ettei uskalleta laittaa negatiivisen julkisuuskuvan pelossa, niin silloin itsekin toteaisin, että munatonta touhua (siltä osin ainakin).
Darvi

ViestiKirjoittaja Ateisti » 01.03.2012, 12:45

Darvi kirjoitti:Eipä nyt ole syytä hävetä, jos aloittelevan puolueen kannanotoista ei löydy jokaista oikeaa kantaa. Tuliko mieleen, että se on saattanut yksinkertaisesti unohtua?

Tuli mieleen, mutta tämäkin ketju on ollut täällä jo kaksi kuukautta, eli vähän ihmettelen jos tästä olisi kyse.

Edit: Lokakuun puoluekokouksessa on näemmä käsitelty viralliset kannat A:sta Ö:hön, ja tuolloin listalla on ollut myös pakkoruotsi. Eli joko asia on torpattu kokouksessa, tai sitten päätöksiä ei jostain kumman syystä ole vieläkään saatu päivitettyä verkkoon.

Itse en henkilökohtaisesti halua listoille enää yhtään kieli ruskeana RKP:n suuntaan olevaa puoluetta, eli allekirjoitan kannattajakortin vasta kun tuo pakkoruotsin vastustus on selkeästi ilmaistu puolueen kannanotoissa.
Ateisti

ViestiKirjoittaja mikkoellila » 01.03.2012, 16:08

Ateisti kirjoitti:Lokakuun puoluekokouksessa on näemmä käsitelty viralliset kannat A:sta Ö:hön, ja tuolloin listalla on ollut myös pakkoruotsi. Eli joko asia on torpattu kokouksessa, tai sitten päätöksiä ei jostain kumman syystä ole vieläkään saatu päivitettyä verkkoon.

Käsittääkseni nämä kannat A-Ö ovat nimenomaan hyväksyttyjä puolueen virallisia kantoja.
mikkoellila

ViestiKirjoittaja Sam Hardwick » 01.03.2012, 16:13

mikkoellila kirjoitti:Käsittääkseni nämä kannat A-Ö ovat nimenomaan hyväksyttyjä puolueen virallisia kantoja.

Näin on. Kokous pyysi tosin hallitusta tekemään silloisiin kantoihin tiettyjä muutoksia, en ole varma näkyvätkö ne tämänhetkisessä verkkoversiossa. Pakkoruotsikanta muistaakseni hyväksyttiin sellaisenaan.
Sam Hardwick
Moderaattori

ViestiKirjoittaja asaxen » 09.03.2012, 05:11

Sam,
hyi ;) häpeä rientääkseni auttamaan
viewtopic.php?f=4&t=42&start=10#p757
ja kun näin on no hätä ei ole "kieli ruskeana'

Itse olen täysin samaa mieltä, ichigo. Vanhempien pystyä valitsemaan lapsilleen haluamansa koulun (eron maksaisivat itse), yksityisten perustamista pitää myös helpottaa ynnä opintosetelit
asaxen

EdellinenSeuraava

Paluu Politiikka