Liity Edistyspuolueen jäseneksi ja tue toimintaamme!
Lue lisää ...

Edistyspuolue – Vapaus valita

PAKKORUOTSI

Keskustelua Edistyspuolueen politiikasta, ideologiasta ja kannoista.

Re: PAKKORUOTSI

ViestiKirjoittaja Corto » 26.01.2012, 16:45

mikkoellila kirjoitti:
Corto kirjoitti:Minä en ainakaan kannata yhtään sen enempää pakkosuomea. Jos valtio on aidosti kaksikielinen (itse ottaisin vielä saamenkin tähän mukaan), niin kyllä yhden virallisen kielen taitamisen pitäisi riittää jokaiselle kansalaiselle.

On aivan eri asia olla suomea osaamaton suomenruotsalainen kuin ruotsia osaamaton suomenkielinen suomalainen.

Tarkoitatko, että suomenruotsalaisia on hyväksyttävää pakottaa opiskelemaan suomea samalla, kun on ok vastustaa pakkoruotsia? Vai toteatko vain ilman arvostelmia, että väestöryhmien kielelliset asemat Suomessa ovat erilaiset (mitä tietysti isossa osassa Suomea tosiaan maantieteellisesti katsottuna ovatkin)?
Corto

ViestiKirjoittaja mikkoellila » 26.01.2012, 17:00

Corto kirjoitti:Tarkoitatko, että suomenruotsalaisia on hyväksyttävää pakottaa opiskelemaan suomea samalla, kun on ok vastustaa pakkoruotsia? Vai toteatko vain ilman arvostelmia, että väestöryhmien kielelliset asemat Suomessa ovat erilaiset (mitä tietysti isossa osassa Suomea tosiaan maantieteellisesti katsottuna ovatkin)?

Väestöryhmien kielelliset asemat Suomessa ovat niin erilaiset, että suomen kieli on suomenruotsalaisille paljon tärkeämpi kuin ruotsin kieli suomenkielisille suomalaisille.

Näin ollen ei ole epäliberaalia edellyttää suomenruotsalaisilta suomen osaamista, mutta on epäliberaalia edellyttää suomenkielisiltä suomalaisilta ruotsin osaamista.

Vastaavasti esim. Espanjassa ei ole epäliberaalia vaatia, että baskien on osattava espanjaa. Sen sijaan olisi epäliberaalia vaatia, että espanjalaisten olisi osattava baskia.

Ei kai tämä nyt oikeasti voi olla epäselvää kenellekään täysjärkiselle.
mikkoellila

ViestiKirjoittaja Corto » 26.01.2012, 17:08

Itse en kehtaa olla vaatimassa järjettömän kielipolitiikan lakkauttamista ja samalla edellyttää sen noudattamista osalta väestöstä vähemmistöasemaan vedoten. Turha marginaalikieli on turha marginaalikieli, olipa sitten suomenkielinen Imatralla tai suomenruotsalainen Turun saaristossa.
Viimeksi muokannut Corto päivämäärä 26.01.2012, 18:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Corto

ViestiKirjoittaja mikkoellila » 26.01.2012, 17:15

Corto kirjoitti:Itse en kehtaa olla vaatimassa järjettömän kielipolitiikan lakkauttamista ja samalla edellyttää sen noudattamista osalta väestöstä vähemmistöasemaan vedoten. Turha marginaalikieli on turha marginaalikieli, olipa sitten suomenkielinen Imatralla tai ruotsinsuomalainen Turun saaristossa.

Suomen kieli ei tietenkään ole Suomessa mitenkään turha marginaalikieli, vaan valtakunnan pääkieli. Suomen väestöstä yli 90 % puhuu äidinkielenään suomea, n. 5,5 % ruotsia ja loput n. 4 % vieraita kieliä.

Turun saaristossa ei asu juuri lainkaan ruotsinsuomalaisia. Sinulla lienee lukihäiriö.
mikkoellila

ViestiKirjoittaja Jussi Laakso » 26.01.2012, 18:04

Kyllä on epäliberaalia vaatia ihmisiä pakolla osaamaan yhtään mitään kieltä. Kieli on verrattavissa yksityiseen sopimusasiaan jonka ei pitäis kiinnostaa julkishallintoa pätkääkään.

Valtiolla voi toki silti olla virallinen kieli tai useampiakin mutta se tarkoittaa vain yksipuolista ilmoitusta siitä mitä kieliä valtion viranomaiset itse käyttävät, sen ei pitäis olla mikään velvoite kansalaisille että ko. kieliä pitäisi osata.

Myöskään maahanmuuttajilta ei pitäisi vaatia minkään tietyn kielen tietyn tasoista osaamista kansalaisuuden saannin ehdoksi.
Jussi Laakso

ViestiKirjoittaja Corto » 26.01.2012, 18:24

mikkoellila kirjoitti:Turun saaristossa ei asu juuri lainkaan ruotsinsuomalaisia. Sinulla lienee lukihäiriö.

Mielenkiintoista. Niissä osissa Turun saaristoa, jossa olen itse liikkunut, on paikoin turha koettaa pärjätä suomella. Pelkästään paikannimiä katselemallakin voi päätellä jotain seudulla puhutusta kielestä.

Lisäksi kannattamasi kielipolitiikka tarkoittaa ainoastaan Suomen muuttamista virallisesti yksikieliseksi (jokainen toki puhukoot keskenään mitä huvittaa). Tällä linjalla tietysti voisi kalastella Perussuomalaisten apajiltakin kannatusta...
Corto

ViestiKirjoittaja mikkoellila » 26.01.2012, 18:33

Corto kirjoitti:
mikkoellila kirjoitti:Turun saaristossa ei asu juuri lainkaan ruotsinsuomalaisia. Sinulla lienee lukihäiriö.

Mielenkiintoista. Niissä osissa Turun saaristoa, jossa olen itse liikkunut, on paikoin turha koettaa pärjätä suomella.

Et siis tajunnut pointtiani, vaikka kuinka väänsin rautalankaa lukihäiriöstäsi.

Kutsuit suomenruotsalaisia ruotsinsuomalaisiksi. Tämä on nimenomaan lukihäiriöisille tyypillinen virhe.

Corto kirjoitti:Lisäksi kannattamasi kielipolitiikka tarkoittaa ainoastaan Suomen muuttamista virallisesti yksikieliseksi (jokainen toki puhukoot keskenään mitä huvittaa). Tällä linjalla tietysti voisi kalastella Perussuomalaisten apajiltakin kannatusta...

Suomen muuttaminen yksikieliseksi ei ole mitenkään erityisesti Perussuomalaisten tavoite eikä pakkoruotsin lakkauttaminen ole sama asia kuin
Suomen muuttaminen yksikieliseksi.
mikkoellila

ViestiKirjoittaja mikkoellila » 26.01.2012, 18:34

Jussi Laakso kirjoitti:Kyllä on epäliberaalia vaatia ihmisiä pakolla osaamaan yhtään mitään kieltä. Kieli on verrattavissa yksityiseen sopimusasiaan jonka ei pitäis kiinnostaa julkishallintoa pätkääkään.

Valtiolla voi toki silti olla virallinen kieli tai useampiakin mutta se tarkoittaa vain yksipuolista ilmoitusta siitä mitä kieliä valtion viranomaiset itse käyttävät, sen ei pitäis olla mikään velvoite kansalaisille että ko. kieliä pitäisi osata.

Myöskään maahanmuuttajilta ei pitäisi vaatia minkään tietyn kielen tietyn tasoista osaamista kansalaisuuden saannin ehdoksi.

Suomen väestöstä yli 90 % puhuu äidinkielenään suomea, n. 5,5 % ruotsia ja loput n. 4 % vieraita kieliä. Tässä tilanteessa ei ole epäliberaalia edellyttää Suomessa asuvilta ihmisiltä ja erityisesti Suomen kansalaisilta nimenomaan suomen osaamista.

Kenellekään suomea osaamattomalle ei pidä koskaan myöntää Suomen kansalaisuutta.
mikkoellila

ViestiKirjoittaja Jussi Laakso » 26.01.2012, 18:43

Suomen väestöstä yli 90 % puhuu äidinkielenään suomea, n. 5,5 % ruotsia ja loput n. 4 % vieraita kieliä.

Tällä faktalla ei ole itsessään mitään merkitystä minkään kannalta. Se millä on merkitystä on se että tulee toimeen. Varmin keino tulla Suomessa toimeen on tietysti osata suomea mutta jos täällä pärjää ruotsilla, englannilla tai vaikka muinaiskirkkoslaavilla niin sitten pärjää, miksi sen pitäis kiinnostaa valtiota?
Jussi Laakso

ViestiKirjoittaja Corto » 26.01.2012, 18:57

mikkoellila kirjoitti:Et siis tajunnut pointtiani, vaikka kuinka väänsin rautalankaa lukihäiriöstäsi.

Kiitokset! Korjasin alkuperäisen vastaukseni :--D
Corto

EdellinenSeuraava

Paluu Politiikka