Aamulehti on haastetellut julkkiksia ja selvittänyt miksi nämä äänestävät.
Peter Vesterbacka
- "Äänestän, koska ihmisillä, jotka eivät käy äänestämässä, ei ole mitään oikeutta valittaa asioista"
Demokratia-fasistien lempilause. Jos et äänestä, ei voi valittaa. Väite on mielivaltainen ja fasistinen, sillä enemmistön diktatuuri ei saa tappaa, ryöstää, raiskata ja kiduttaa kansalaisia siitä huolimatta, että nämä eivät äänestäneet.
Hjallis Harkimo
- "Äänestäminen on ainoa tapa vaikuttaa"
Mielenkiintoinen näkökulma Hjallikselta. Jos äänestäminen on ainoa tapa vaikuttaa, miksi Hjallis itse on lahjoittanut runsaasti rahaa hyväntekeväisyyteen? Syynä ei siis selvästikkään ole ollut heikko-osaisten tilaan vaikuttaminen (Koska Hjallis itse sanoo ettei siihen voi vaikuttaa), joten syy lienee jossain muualla, kuten imagon kiillottamisessa?
----------------------
Demokratiauskovaisten argumentit äänestämisestä ovat siis hyvin usein fasistisia, ja sisältävät runsaasti itsepetosta (kuten Hjalliksella).
Itse en äänestänyt eilisissä kunnallisvaaleissa, koska uskon että minä itse olen paras ihminen päättämään omien rahojeni käytöstä. En myöskään usko minkäänsortin diktatuureihin, en edes silloin kun kyseessä on enemmistön diktatuuri.
En äänestänyt myöskään siksi, koska äänestäminen ei ole tapa vaikuttaa. Henkilökohtaiseen elämääni on suuresti vaikuttanut älypuhelimien ja tietokonepelien kehitys (Vietän paljon aikaa näiden parissa) sekä elämänkumppanin löytyminen. Yhtään näistä saavutuksista en saanut äänestämällä, vaan esimerkiksi älypuhelimeni kehitettiin Koreassa Samsungin tuotekehittely-osastolla.