Matti kirjoitti:Ei tukien rajaaminen estä ketään laillisesti tulemasta Suomeen töihin.
Ei estä, mutta ei se varmasti myöskään kannusta. Enkä tässä siis puhu "sosiaaliturva-turistien" Suomeen muuton kannustamista (EUn sisällä), vaan esim. korkeasti koulututettujen työperäistä maahanmuuttoa. Itsekin olen käyttänyt EUn sisällä hyödyksi nykyisen systeemin tuomia etuja - lähdin työttömänä työnhakijana Saksaan ja pystyin nostamaan työttömyystukea myös siellä oleskellessani. Tuon lyhyen työttömyysjakson jälkeen olen maksanut yhtäjaksoisesti 3,5 vuotta Saksassa sekä 4 vuotta Suomessa tuloveroja, joten järjestelystä on varmasti ollut kaikille hyötyä.
Missä määrin tuollaista sosiaaliturvan perässä maahantuloa (EUn sisällä) edes tapahtuu? Eihän nykyäänkään ulkomaan kansalainen ole oikeutettu nostamaan mitään etuuksia Suomesta jos oleskeluoikeutta ei ole (esim. perhesuhde). 3 kuukautta saa tietääkseni oleskella työttömänä työnhakijana jolloin on oikeutettu nostamaan lähtömaan työttömyystukia.
Kuka EU-kansalainen haluaa maksaa Suomeen veroja, mikäli tästä ei vastineeksi saa "turvaverkkoa" jonka sosiaalietuudet esim. työttömyyden tai sairauden kohdalle sattuessa muodostavat. Miksi tällä tapaa pitää yrittää vaikeuttaa (myös työperäistä) maahanmuuttoa EU:n sisällä? Kenen etu tällainen laki olisi, ja miten se olisi edes toteutettavissa mikäli Suomi on jatkossa edelleen EUn jäsenvaltio? Ei näin yksinkertaisella ratkaisulla mielestäni saada "somaleja töihin", jos tällä sitä haetaan...